Turismen är beroende av en levande stadskärna

Att vi marknadsför våra städer som varumärken är egentligen inget nytt. I många länder är det vardagsmat sedan flera decennier.  Även här hemma i Sverige har många kommuner vaknat och insett att en förutsättning för utveckling och tillväxt är just platsens varumärke.

Ett spännande varumärke ska locka nya invånare, turister och företag som ju är skattebetalare. Konkurrensen är stor mellan städer och regioner. Idag är det bara en tredjedel av våra kommuner som visar på egentlig tillväxt, så det gäller att bygga varumärket klokt.

En annan vetskap som börjar få fäste är betydelsen av en attraktiv stadskärna är en motor för tillväxt. Centrum är inte bara en handelsplats, det är en mötesplats också. Intrycket som besökarna får av centrum ger också en bild av hela kommunen. Får vi ett positivt intryck av centrum kommer vi bära med oss det och säkert berätta om våra upplevelser för andra. Möts vi däremot av ett ödsligt och torftigt centrum kommer vi sannolikt inte tillbaka. Om det inte är nödvändigt.

I många kommuner lägger man stora pengar på att utveckla turism och besöksnäring. Näringslivsbolag och turismnäringen arbetar professionellt och målmedvetet. Men i många kommuner finns det fortfarande en tröghet i att utveckla stadskärnan. Detta beror snarare på okunskap än ovilja. Frågan kan vara komplex och man faller ofta till föga för enskilda aktörers särintressen. Man har svårt att se helheten.

Om besöksnäringen ska växa krävs det att man också satsar på centrumutveckling. Ja, en och annan turist kan ju komma ändå, men den stora turisminvasionen uteblir om destinationen inte kan erbjuda en attraktiv orts- eller stadskärna. Det blir som ett flygplan utan vingar. Det lär aldrig lyfta!

Publicerat av

Tomas Kruth

Tomas Kruth

Tomas Kruth, expert stadsutveckling, Fastighetsägarna GFR. Har förmånen att arbeta med det som jag tycker är allra roligast, stadsutveckling! Har arbetat med köpcentrumutveckling, orts- och stadsutveckling i snart 20 år och började hos Fastighetsägarna 2008. Följer trender inom stadsutveckling som tar mig på resor in i nya kunskapsområden. Gillar att gräva i frågor som har med den attraktiva staden att göra. Med nyfikenhet kommer man långt!

En reaktion på “Turismen är beroende av en levande stadskärna”

  1. Viktigt upprop till alla kommuner. Givetvis även till såväl lokala som nationella fastighetsägare som inte alltid är på tårna i dessa frågor. Varumärkesfrågan ligger mig som DIHR varmt om hjärtat och jag ser några positiva tecken när kommuner samlat alla sina satsningar i en övergripande organisation. Senast fick jag upp ögonen för Ängelholm där särskilt marknadsbolag sköter såväl näringslivsutveckling, destinationsmarknadsföring, bosättningskampanjer och annan kommunikation som sammantaget utgör kommunens varumärkeskommunikation. Samordning ger enhetlighet och bra prioritering.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *