Vem planerar vi våra städer för?

De mest ilskna argument mot utveckling i stadskärnan jag ibland hör, handlar om behovet av parkering. Många målar upp bilden av att ett oändligt antal parkeringsplatser i direkt anslutning till butikerna är det som behövs för att kunder ska strömma till. Att kunna parkera är givetvis viktigt, men frågan som jag ställer mig i sammanhanget är; vem planerar vi våra framtida stadskärnor för?

Enligt gamla handelsmönster så parkerade vi bilen utanför butiken, gick in och handlade just den varan vi behövde, gick ut till bilen och åkte hem, alternativt körde vi till nästa butik och gjorde samma rutin där. Det handlade inte om shopping utan om familjens varuförsörjning. Förr hade vi ju inte ens handelspolicy i våra kommuner utan man upprättade varuförsörjningsplaner.

Kritiken mot parkeringssituationen handlar många gånger om problemen när denna kedja bryts, när vi inte kan parkera utanför butiken när vi ska handla. Men vi vet ju att yngre människor inte hanterar staden så idag. Man ser staden, inte bara som en shoppingplats, utan som en mötesplats. De rationella köpen gör man oftast i en externt etablerad volymhandelsbutik. Till staden åker man för att shoppa, mötas och konsumera kultur och upplevelser. Då parkerar man inte bilen som man gjorde förr, man kan mycket väl parkera på en ganska central plats varifrån man kan nå stora delar av staden.

Så inte ska vi väl bygga våra städer för att tillgodose ett behovsmönster som håller på att försvinna? Vi måste väl titta på hur yngre människor hanterar staden, försöka göra en framtidsprognos och sedan planera förnyelseprojekten.

Vi behöver städer med mer utrymme för människan, med god tillgänglighet för funktionshindrade. Bilistens vanligaste funktionshinder är nog bekvämligheten, men innebörden av ordet bekvämlighet ändras över tiden. Vi måste glömma 70-talets parkeringsideal och titta framåt. Hur färdas vi i framtiden? Då kanske vi cyklar på motorvägen? Det enda vi med säkerhet vet nu är att framtiden kommer medföra andra krav på tillgängligheten. Tack och lov.

Publicerat av

Tomas Kruth

Tomas Kruth

Tomas Kruth, expert stadsutveckling, Fastighetsägarna GFR. Har förmånen att arbeta med det som jag tycker är allra roligast, stadsutveckling! Har arbetat med köpcentrumutveckling, orts- och stadsutveckling i snart 20 år och började hos Fastighetsägarna 2008. Följer trender inom stadsutveckling som tar mig på resor in i nya kunskapsområden. Gillar att gräva i frågor som har med den attraktiva staden att göra. Med nyfikenhet kommer man långt!

2 reaktioner på ”Vem planerar vi våra städer för?”

  1. Just frågan kring cykeln och staden är något som upprör och engagerar. Totalt sett kan man nog konstatera att cykeln som urbant fortskaffningsmedel är underskattat. Det är bara att titta på de bristfälliga cykellösnigarna i många städer. Dina klipp, Katarina, belyser ju också detta.

    Cykelns ställning kommer sannolikt att förändras kraftigt över tiden och precis som frågorna kring bilen, behöver vi hitta nya lösningar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *