Hur ska vi ha det i morgondagens städer, egentligen?

I förra veckan skrev jag på denna blogg om det hittills lyckade projektet med avgiftsfri kollektivtrafik i Avesta. Detta var något som många hade åsikter om då jag fick många kommentarer och synpunkter, inte minst genom Facebook och Twitter. Avesta tar steget fullt ut för att kunna svara på frågan; vilka samhällseffekter skapas när kollektivtrafiken i staden blir avgiftsfri? Vilken samhällsnytta skapas? Vad kostar det egentligen, vinst eller förlust?

Jag är fortfarande förvånad över bristen på debatten kring detta i många städer. Politiken slirar ofta och vågar sällan ta debatten. Många fortsätter på den inslagna vägen som bygger på tron att vi gör staden en tjänst genom att begränsa biltrafiken i stadskärnan. Tidigare i somras skrev urbanisten professor Jerker Söderlind om detta i tidningen Market. Han menade att man inte hade sett till konsekvenserna av denna politik. Han skriver: ”Den oförutsedda konsekvensen är dock att de sätter sig i bilen och spenderar sin köpkraft ute på en stadslös handelsplats.”

Då blir staden förloraren. Man tappar attraktionskraft, kulturen får stryka på foten, handeln tappar och miljöeffekterna blir värre! Allt talar för att den täta staden med allt samlat inom gångavstånd ger positiva miljöeffekter. Men om nu politikerna väntar så bygger vi in problemen i staden. Ju längre tiden går utan framtidssäkra infrastruktursatsningar, ju större blir problemen.

Så min farhåga är om inte utvecklingen går för långsamt eller i värsta fall åt fel håll. Att utveckla stadens infrastruktur är långsamma och tröga processer som tarvar politiskt mod och framsynthet. Kanske dags för en ny vision, som Jerker Söderlind skriver, ”den bilvänliga och täta staden”.

För att inte sätta käppar i hjulet förframtida generationer, bör vi ta diskussionen nu och agera. Passivitet är stadens värsta fiende.

Publicerat av

Tomas Kruth

Tomas Kruth

Tomas Kruth, expert stadsutveckling, Fastighetsägarna GFR. Har förmånen att arbeta med det som jag tycker är allra roligast, stadsutveckling! Har arbetat med köpcentrumutveckling, orts- och stadsutveckling i snart 20 år och började hos Fastighetsägarna 2008. Följer trender inom stadsutveckling som tar mig på resor in i nya kunskapsområden. Gillar att gräva i frågor som har med den attraktiva staden att göra. Med nyfikenhet kommer man långt!

2 reaktioner på ”Hur ska vi ha det i morgondagens städer, egentligen?”

  1. Oerhört bra inlägg! Visst finns det alternativ för att få hållbar och miljövänlig infrastruktur som bör debatteras i våra städer. Jag välkomnar denna debatten i Kalmar.
    Mia Hasselgren (fastighetsägare och fd centrumutvecklare)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *