Meet the Unicorn Factory – Stockholm på Mipim 2017

Då har jag och några av mina kollegor ännu en gång varit på MIPIM. Både inför resan och när jag kommit hem får jag frågan om varför vi åker till Cannes en vecka i mars varje år, och vad vi gör där.

Jag säger då att fastighets- och regionmässan Mipim i Cannes är världens största internationella mötesplats för aktörer inom samhällsbyggnad. I år kom det ca 23 000 besökare, varav 2 600 utställare, från 90 olika länder. Av dessa är ungefär 5 300 fastighetsinvesterare. Drygt 1 000 av Mipimbesökarna är svenska politiker, fastighetsägare, fastighetskonsulter och andra aktörer med fokus på samhällsbyggnad.

Mipim är därför en av de viktigaste mötesplatserna för kommunala politiker och tjänstemän och för oss i fastighetsbranschen i Stockholm. Under Mipim-dagarna skapas också en gemensam och unik ”vi-känsla” mellan oss stockholmare som tillsammans verkar för en positiv utveckling av Stockholmsregionen. Mipim skiljer sig därför från andra mötesplatser, som mer präglas av debatt och politiska motsättningar. Även om en stor del av deltagandet består av personliga möten handlar Mipim minst lika mycket om att genom monterbesök på mässan och den omfattande seminarieverksamheten ta del av de senaste nationella och internationella trenderna och utvecklingen inom samhällsbyggnadssektorn.

Många av Fastighetsägarnas största medlemmar finns på mässan, men också en del små. Mässan ger fastighetsägarna stora möjligheter att träffa ledande kommunföreträdare. För våra medlemmar är deltagande på Mipim viktigt, inte minst ur ett affärsperspektiv, och därför är det också viktigt för Fastighetsägarna Stockholm att finnas på plats. Som branschorganisation ska vi finnas med på de arenor som är viktiga för våra medlemmar.

Det är alltid intressant att ta del av stadsutvecklingen i regioner som London, Moskva, Paris och Berlin. Och också att se stadsbyggandet i Göteborg och Malmö/Köpenhamn. Men mitt fokus ligger mestadels på Stockholm. Under några intensiva dagar hann jag ta del av många intressanta utvecklingsprojekt; Wallenstams Umami Park, ADIAs ombyggnad av Sturegallerian, AMFs ombyggnad vid Brunkebergstorg, JMs och Skanskas byggande av Täby Park, utvecklingen av Kungens Kurva och Flemingsberg i Huddinge samt Stockholms stads nyproduktionsplaner för Fokus Rågsved och Högdalen. Men också att diskutera avsaknaden av svensk social bostadspolitik på Veidekkes seminarium, studera Örebromodellen för markanvisning, få information och kunna ge synpunkter på Stockholms nya riktlinjer och kommande program för CBD och mycket annat. När så många samhällsbyggare är samlade på så liten yta, med de ordinarie kalenderbokningarna lämnade hemma, finns mycket tid för både planerade och spontana möten och samtal – det är detta som är Mipim.

I globaliseringens tid är vi i Stockholmsregionen alltmer beroende av vår omvärld för att säkra vår konkurrenskraft. I omvärldens ögon är Stockholm relativt okänt och geografiskt placerad på en plats långt upp i norra Europa – bland isbjörnar och igloos! Därför är det viktigt att göra Stockholm känt och marknadsföra Stockholmsregionen som en attraktiv plats för investerare och etablering av företag. Detta är den andra delen av Fastighetsägarna Stockholms deltagande på Mipim – att aktivt medverka till att marknadsföra Stockholmsregionen.

Stockholm Business Alliance (SBA) är ett partnerskap mellan 55 kommuner i åtta län med fokus att attrahera investeringar till Stockholmsregionen. På Mipim har SBA tillsammans med Fastighetsägarna Stockholm och ytterligare 28 partners från fastighetsbranschen gått samman för att marknadsföra Stockholm – The Capital of Scandinavia. Tillsammans pekar vi på de investeringsmöjligheter som finns i regionen och berättar om det transparanta affärsklimatet. Vi fokuserar särskilt på att beskriva Stockholmsregionens fastighetsmarknad, vår konkurrenskraft och det stora antalet planerade utvecklingsprojekt, med syfte att visa utländska investerare och företag att det här finns stora möjligheter att investera och etablera verksamhet. Dessutom att vi kan erbjuda mycket hög livskvalitet för de som vill flytta hit, för att bo och arbeta. Vi har räknat ut att investeringspotentialen i Stockholmsregionen är så stor som 95 miljarder euro fram till år 2030 – en siffra som imponerar även i en internationell jämförelse. Investeringar behövs främst inom bostadsbyggande men även infrastruktur och innovation.

För att attrahera investeringar kommunicerar vi också Stockholmsregionens starka position – Meet the Unicorn Factory – en region som skapat sju techföretag som idag värderas till mer än en miljard dollar var. Och många fler nya startups som är på gång. Stockholm med Kista är faktiskt världens näst mest framstående tech- och innovationsregion. Det är vi stolta över och vill marknadsföra så att fler får upp ögonen för Stockholm. I Stockholmsmontern arrangerades varje dag Stockholm Hour där ett nystartat techföretag fick marknadsföra sin idé – det presenterades spännande affärsidéer om laddstolpar i fastigheternas garage, drönare för 3D-fotografering och effektivt energisparande för bostäder.

       

Marknadsföringen på plats var som synes välplacerad ovanför huvudentrén och på varje deltagares badge. Extra kul var att kollegor från Göteborg och Köpenhamn bemödade sig att klippa av den understa delen – varumärket väcker uppenbarligen känslor. Marknadsföringen kompletteras också med digital kommunikation på Twitter från främst @investstockholm och @movetostockholm, och samtliga Stockholmsdeltagare använde också #MIPIM2017, allt för att öka Stockholms synlighet i mässans digitala kanaler.

På årets Mipim var det representanter från 18 kommuner inom SBA på plats; Danderyd, Ekerö, Eskilstuna, Gävle, Haninge, Huddinge, Knivsta, Nacka, Norrköping, Sigtuna, Solna, Sollentuna, Stockholm, Tyresö, Uppsala, Västerås, Österåker och Örebro. Totalt utgjorde dessa 75 personer, varav 20 personer bara från Stockholms stad, både ledande politiker och högre tjänstemän. Till detta kan läggas närmare 130 personer från oss 29 näringslivspartners, mestadels representerandes fastighetsägare i Stockholm; ADIA, AMF Fastigheter, Areim, Atrium Ljungberg, Bonnier Fastigheter, Castellum, Fabege, Fastighetsägarna Stockholm, Hufvudstaden, Humlegården, Jernhusen, Järntorget, JM, Maxera Bostad, Niam, Riksbyggen, Skandia, SSM, Wallenstam och Vasakronan.

Det vi gör på Mipim är en alltså en rejäl och samordnad marknadsföring av Stockholmsregionen, för att attrahera framtida investeringar. Totalt kostar marknadsföringen på Mipim 5 miljoner kronor fördelade så att kommunerna inom SBA står för en miljon kronor och fastighetspartners för 4 miljoner kronor.

Trött, peppad, välinformerad och nöjd, och lite solbränd i ansiktet av vårsolen i Cannes, återvände jag hem till ett kylslaget Stockholm. Och det tar nog ytterligare några veckor innan jag ånyo kan sitta på en uteservering och njuta av en lunch i bara skjortärmarna.

 

Dela gärna!
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Publicerat av

Henrik Tufvesson

Henrik Tufvesson

Henrik Tufvesson, näringspolitisk direktör, Fastighetsägarna Stockholm. Stockholmare sedan 1982, men med sporthjärtat kvar i uppväxtstaden Västerås. På Fastighetsägarna sedan nov 2000, med tidigare meriter från HSB, SABO och Konkurrensverket. Arbetar i gränslandet mellan politik och näringsliv och brinner för att skapa en väl fungerande fastighetsmarknad för alla som vill förverkliga sina liv i Stockholm.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *