Bilen och vanans makt

När vi flyttade in i vårt område för ett antal år sedan, gick det bara någon buss i timmen. Och så är det fortfarande. Jag ställde givetvis frågan på den tiden om det var tänkt att öka turtätheten. Nja, vi måste se om det är många som åker först, var svaret jag fick. En buss i timmen kanske räcker. Vi bodde alltså i nytt bostadsområde, några kilometer från stadens centrum. Räcker det med en buss i timmen då? Måste inte turtätheten komma först för att kollektivtrafiken ska vara ett attraktivt alternativ till bilen? Innan bilen blir en vana?

Medan jag satt och funderade över detta så såg jag att grannen kom hem och hade köpt en ny bil. Nu hade de två bilar. Men se där, har inte grannen mittöver också två bilar? Jo, det har de. Och det gick inte länge förrän alla på min gata hade två bilar. Nu har vi också två bilar. För har man barn, med fritidsaktiviteter och kompisar, då får man inte ihop vardagen med en buss i timmen. Så nu åker alla i vårt bostadsområde omkring i sina bilar och tittar på den tomma bussen som åker förbi. Och sedan undrar kommunen varför det är så många som kör omkring i city. När det bara går en buss i timmen blir valet enkelt att ta bilen istället, för mig och mina grannar och säker många fler.

Just nu pågår det en debatt om trafiken i vår stadskärna, det har nog ingen missat. Det är för mycket trafik, det är lätt att konstatera. Men vi kör inte runt bara för skojs skull, utan vi åker för att vi måste och för att bilen upplevs som det bästa alternativet. Och som ni vet är det svårt att ändra vanor, ännu svårare blir det när det inte finns goda alternativ.

Kan det vara så att det inte funkar att strypa biltillgängligheten i city, innan man har kollektivtrafik som är ett attraktivt alternativ? Det handlar nog inte bara om turtäthet och överfulla bussar i city, det måste fungera i ytterområdena också. Jag önskar att vi kunde sälja en bil och bara gå ut till busshållplatsen och att det då alltid kom en buss. Då skulle valet vara enkelt.

Den enda buss som upplevs att den kommer ofta är bokbussen. Åtminstone om man betraktar turtätheten utifrån vilket behov man har. Därför älskar jag bokbussen. Det gör barnen också. Pappa, bokbussen är redan här, brukar de ropa. Den kommer nämligen så ofta som en gång varannan vecka. Vi missar sällan den bussen, den kommer ju så ofta. Tänk att en buss som kommer varannan vecka kan upplevas ha högre turtäthet, än en buss som kommer varje timme.

Dela gärna!
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Publicerat av

Tomas Kruth

Tomas Kruth

Tomas Kruth, expert stadsutveckling, Fastighetsägarna GFR. Har förmånen att arbeta med det som jag tycker är allra roligast, stadsutveckling! Har arbetat med köpcentrumutveckling, orts- och stadsutveckling i snart 20 år och började hos Fastighetsägarna 2008. Följer trender inom stadsutveckling som tar mig på resor in i nya kunskapsområden. Gillar att gräva i frågor som har med den attraktiva staden att göra. Med nyfikenhet kommer man långt!

2 reaktioner på ”Bilen och vanans makt”

  1. Bra inlägg om busstätheten! Jag har själv hört av mig till Länstrafiken för att trycka på om ökad turtäthet till Samset och fått svaret att ”Just nu så avvaktar vi, som du säger, hur utbyggnad och inflyttning i område kommer fortskrida. Och vi kommer att se över möjligheter för fler avgångar och även möjlighet till anslutningar med andra linjer. ”
    Jag arbetar på min fritid med att gynna integration om de nyanlända som bor i området och har då sett kollektivtrafik som ett viktigt sätt att ta en aktiv del av samhälls- och fritidsliv. Skall man vänta in att fler använder bussen innan man går in med ökad turtäthet blir det tyvärr; precis som du skriver, stor risk att människor löser behovet med ökad biltrafik i stället.
    Det vore bra om fler kunde vara med och föra fram sina tankar till länstrafik och även på politisk nivå, och det vore bra om du kunde förmedla ditt blogginlägg till dem.

    1. Tack! Spännande att du delar mina erfarenheter. Integrationsperspektivet är också intressant i sammanhanget. Tänker också att det är ett rättviseperspektiv. Man ska inte behöva köpa två bilar för att kunna på i stadens ytterkanter. Detta är ett exempel på när man tar delbeslut utan att analysera konsekvenser heller helhetsperspektivet. Utifrån de svar både du och jag fått så kommer vi aldrig se täta turer till Samset, som du nämner. Mitt blogginlägg har publicerats i Jönköpings Posten, så lite spridning har det förhoppningsvis fått.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *