Affärsutveckling med fokus på kunden

När en bransch står inför en digital omvandlingsprocess, där jag skulle säga att fastighetsbranschen är idag, är det nyttigt att ta ett utifrån och in-perspektiv och se vad det finns för lärdomar att dra från andra branscher som redan genomgått en digital transformering. Därför bjöd vi på Fastighetsägarna Stockholm in Fredric Karén, chefredaktör på SvD och som har lett tidningens digitala utvecklingsarbete sedan 2013, för att berätta om hur det anrika medieföretaget Svenska Dagbladet gått från djupaste kris till att radikalt vända trenden uppåt genom att använda sig av teknikens möjligheter.

De insikter vi kan ta med oss från Svenska Dagbladets erfarenheter till fastighetsbranschen är att vi kan använda teknikens möjligheter för att

  • automatisera de delar av verksamheten som innebär förenklingar av förvaltningen
  • lära känna hyresgästerna och utveckla relationen t ex med skräddarsydd service
  • skapa kundvårdande mänskliga relationer
  • hitta nya affärsmodeller baserat på det faktum att fastigheten i sig är en plattform för t ex servicetjänster och leveranser till hyresgästerna.

Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något. Utgå från det egna bolaget.

För SvD startade den digitala transformeringen när tidningen under våren 2012 upplevde ett dramatiskt tapp i upplaga. Under den här våren gick stockholmare från att läsa Metro på tunnelbanan till att läsa i mobilen.

För att möta detta hade tidningens ledning tydligt uppdrag – att säkra tidningens utgivning framåt. Strategin för att nå dit byggde på att investera i egen teknik för att kunna äga och utveckla plattformar. Måste äga systemet och måste äga data. På så vis kan tidningen lära känna sina läsare, trimma annonsförsäljningen och låta algoritmer skräddarsy och paketera tidningens innehåll. Karén betonar vikten av att förenkla arbetet i syfte att ägna fokus åt innehåll, inte dålig teknik. 

Resultatet har inte låtit vänta på sig. Idag möjligt att ta betalt för nyheter online, vilket ingen trodde var möjligt för några år sedan. Nu kommer en dryg femtedel av prenumerations intäkterna från digitala prenumeranter. Att automatiseringen av delar av det redaktionella arbetet har lediggjort kapacitet för att arbeta med innehåll har också gett resultat genom att tidningen under senare år vunnit en rad priser, något som aldrig hade hänt tidigare.

Relaterat:

Läs mer om digitaliseringen och fastighetsbranschen här http://www.fastighetsagarna.se/stockholm/aktuellt_opinion/nyheter_1/2017/ny-rapport-digitalisering-forandrar-affarslandskapet-for-fastighetsagare

Vad är digital transformation?  https://www.youtube.com/watch?v=DJL44x-8jgY

Dela gärna!
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Publicerat av

Helena Olsson

Helena Olsson

Chef stadsutveckling samhälle, Fastighetsägarna Stockholm. Urban smånörd som gillar stad och dynamik, mat och musik.

2 reaktioner på ”Affärsutveckling med fokus på kunden”

    1. Hej Hani,
      Fastighetsägarna är en branschorganisation för fastighetsföretag och vi äger inte själva bostäder eller lokaler som vi kan hyra ut. Det är de företag som är medlemmar i Fastighetsägarna som hyr ut lägenheter. Vi rekommenderar dig därför att istället ta kontakt med den fastighetsägare som hyr ut den lägenhet du är intresserad av.

      Lycka till i ditt bostadssökande!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *