Veckans digitala spaningar

Amazon slår upp dörrarna på sin första butik utan kassor

Under måndagen öppnas den första Amazon Go-butiken i USA. Med hjälp av AI och kameror klarar den sig helt utan betalstationer.

Varje gång man tar en vara från en hylla går en signal direkt till handlarens konto på Amazon där varan läggs till på inköpslistan. Om kunden sen ångrar sig och lägger tillbaka varan på hyllan, tas den också bort från inköpslistan.

Det här görs möjligt både av de hundratals små kameror som är uppsatta runt i butiken. Tillsammans med annan artificiell intelligens, som Amazon inte vill gå in på detalj om hur det fungerar, så loggas alla varorna till personen som tar dem från hyllan.

http://www.bbc.com/news/business-42769096

Ska internetföretag betala för det datanvändarna för närvarande ger bort?

Artikeln belyser en intressant aspekt om vi människor idag delar, utan att vi vet om det, massor av information om oss själva genom vårt mobila och fysiska beteende. En stor del av de stora globala techbolagen hela affär lever på denna data, och när deras AI-robotar kan använda den skapas nya tjänster anpassade efter våra behov. Vi är alla “digitala arbetare” som hjälper bolag som Google och Facebook.

Den naturliga frågan alla ställer sig är såklart – vi måste äga vår egen data och vi måste få betalt för den. Men frågan är – vad är det värt för plattformsföretag att få data? En ensam data från en person är inget värdefullt, det är  mängden information.

https://www.economist.com/news/finance-and-economics/21734390-and-new-paper-proposes-should-data-providers-unionise-should-internet?frsc=dg%7Ce

Från lånecyklar till busstidtabeller – nu öppnas all trafikdata upp

Den svenska trafikdatan görs tillgänglig för tredjepartsaktörer. Det handlar om data från kollektivtrafikens alla aktörer, vägdata från Trafikverket, uppgifter om var det går att hyra bilar eller hitta lånecyklar – allt ska bli åtkomligt.

Är detta steget att få in fler innovation och tjänster inom mobilitet?

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.696581/trafikdata-oppnas

Softbank investerar 8 miljarder i tech- och byggbolaget Katerra

Vi har tidigare skrivit om Katerra, som är ett techbolag som tillverkar prefabricerade byggnader. Med en bakgrund från Tesla bilproduktion, försöker de skapa en effektiv produktionsprocess för att billigare och snabbare ta fram nya fastigheter.

Softbanks Visionfond har gått in med 8 miljarder (bolaget är värderat till cirka 30 miljarder). Softbanks Visionfond (100 miljarder dollar fond)  har tidigare investerat Uber, Slack Technologies, WeWork och Compass. En signal till byggindustrin.

https://www-bloomberg-com.cdn.ampproject.org/c/s/www.bloomberg.com/amp/news/articles/2018-01-24/softbank-leads-865-million-investment-in-construction-tech-startup-katerra

Tomma butikslokaler i New York lockar utländska aktörer

New Yorks butikslokaler står allt mer tomma när e-handels jättar som Amazon slår ut allt fler butiker. Detta skapar en ny marknad för utländska aktörer från Kina, Korea, Tyskland och sydamerika att fynda bra butiksplatser i staden.

De bolag som tidigare haft mindre “pop-up” affärer tar nu också och etablerar sig som permanenta handelsbutiker.

http://nypost.com/2018/01/18/theres-never-been-a-better-time-to-open-retail-stores-in-nyc/amp/

Publicerat av

Christoffer Börjesson

Christoffer Börjesson

Chef digital fastighetsutveckling

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *