Är externhandelns era över?

Så kom den slutligen, dagen då Di rapporterar att den enorma expansionen av externhandelsytor i Sverige bromsar in. Vi har väntat länge, vi olyckskorpar som det senaste decenniet har kraxat om stadskärnornas utarmning, om skiftet från varukonsumtion till upplevelseshopping och om hur e-handeln påverkar våra konsumtionsmönster – allt detta för döva öron hos såväl köpcentrumexploatörer som kommunpolitiker. På pappret bland konferensbordets kaffekoppar såg det ju så himla lockande ut att skära en stor bit av den regionala köpkraftskakan.

Det är ingen överraskning att vi en dag skulle nå den här punkten. I USA står tomma ödsliga köpcentrum, så kallade ”dead malls”, uppradade som mausoleum över den tid då handel, arbete och boende var uppdelat efter femtiotalets ideal. Än så länge har vi inte sett denna trend i Sverige. Tvärtom har etableringarna fortsatt med gott mod efter den beprövade och misslyckade amerikanska modellen och det enda vi ser idag är en inbromsning av expansionen. Men det är min tro att det nu kommer att gå fort utför.

Det är viktigt att notera att detta inte gäller lika för alla köpcentrum. Tvärtom tror jag att det kommer att gå fortsatt bra för två sorters köpcentrum. Den ena sorten är den som ligger i stadsnära läge, som hyfsat enkelt kan byggas ihop och integreras med staden i övrigt. Den andra är den som utvecklats till ett mångfunktionellt centrum, som egentligen är som en egen stad, med kultur, upplevelser, mötesplatser, arbetsplatser, service och kanske till och med bostäder. En plats som erbjuder mycket mer än bara handel med andra ord. De som däremot tror att deras köpcentrum kommer att överleva på att erbjuda ett vanligt butiksutbud, de gör bäst i att tänka om.

De förändringar vi ser nu, som exempelvis Di rapporterar om, handlar främst om två samverkande faktorer. Vi är på gränsen till överetablering av handelsyta i externa lägen samtidigt som allt mer av konsumtionen flyttar till nätet. Det är med andra ord två kurvor som visar behov av handelsyta – en på väg uppåt och en på väg neråt – som man kan ignorera ända tills de möts. Därefter blir det snabbt problematiskt. Dessutom har vi bara sett början på utvecklingen inom e-handel. Den första smartphonen lanserades för drygt tio år sedan. Det innebär att alla vi som är e-konsumenter idag har fått ta till oss ny teknik och lärt oss nya beteenden. Den generation som föddes på 00-talet har aldrig känt till en värld utan total tillgänglighet till allt och de har inte blivit självständiga konsumenter med egen ekonomi ännu. Sannolikheten att de är villiga att åka till en köplada utan charm i en vägkorsning är obefintlig, oavsett hur mycket parkeringsplatser det finns där.

Publicerat av

Rudolf Antoni

Rudolf Antoni

Vice VD och utvecklingschef på Fastighetsägarna GFR Ordförande för Svenska Stadskärnors forskarråd. Har arbetat med utredningar och näringslivsfrågor på Fastighetsägarna sedan 2007. Utgår från Göteborg men försöker se fastighetsbranschen och stadsutveckling ur både stor- och småstadens perspektiv. Har en bakgrund inom samhällsvetenskaplig forskning på SOM-institutet vid Göteborgs universitet. Går igång på siffror och statistik men är även en förkämpe för kulturens betydelse för såväl den enskilda människan som för hela städer och regioners utveckling.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *