Digitala spaningar om mobilitet

Min fantastiska kollega Helena Olsson inspirerar med sitt arbete runt framtidens mobilitetstjänster och hur det påverkar dagens och morgondagens parkeringsplatser. Hur ska man tänka idag för att möta morgondagens behov. Så denna veckans digitala spaning nördar vi ner oss i artiklar om hur digital utveckling påverkar mobiliteten i framtida städer. 

Fastighetsutvecklare börjar att framtidssäkra parkeringsgarage

Allt fler fastighetsutvecklare i USA inser att framtidens självkörande fordon kommer att lämna många parkeringsplatser tomma. Men behovet av parkeringsplatser och garage finns här och nu. Därför bygger de nu garage som kan konverteras till kontor eller lägenheter i framtiden.

http://www.dreamit.com/journal/2018/1/31/developers-rethink-the-parking-garage-with-rise-of-autonomous-vehicles

Hur utvecklar man städer för människor och självkörande bilar?

Om människor inte längre behöver köra fordon själv – vad händer då med städer? Vad händer om det innebär att autonoma bilar faktiskt gör trafiken värre i städer? Om det blir lättare att resa, betyder det att alla – även de utan körkort – kommer att göra det. Troligen ensamma. Om man inte behöver köra själv och det går snabbt ta sig till platser, kanske man hellre bor längre ut för staden och ökar mängden resor med fordon. Resultatet blir såklart allt fler resor och mycket mer trafik (för ingen orkar vänta 15 min på att ett fordon ska komma).

Vilket innebär att städer måste börja tänka på hur man införlivar autonoma fordon i framtida stadsplanering.

https://www.wired.com/story/nacto-streets-self-driving-cars/

E-handeln driver fram självkörande transporter före självkörande bilar

E-handeln kraftiga ökning har också resulterat allt fler leveranser av paket. I Sverige ökar e-handeln med nästan 16 % per år där 15 % är hemleveranser. I USA lanserar enbart UPS 19 miljoner paket per dag. Denna ökade marknad har skapat en marknad för självkörande transportbilar som kan göra det möjligt att leverera någonting, när som helst och var som helst.

Nuro är nytt företag som kommer att hjälpa Amazon Prime, Ford testar att köra hem Domino-pizzor utan förare, Toyota testar ett leveransfordon i Las Vegas tillsammans med Pizza hut och Amazon.

Autonoma bilar behöver information för att styras från karttjänster. Leveransfordon kommer att behöva information om fastigheterna om hur den kan lämna av paket, komma in i t ex garage för lämna av varor osv.

https://www-bloomberg-com.cdn.ampproject.org/c/s/www.bloomberg.com/amp/news/articles/2018-01-30/nuro-has-built-a-robot-van-to-deliver-your-stuff

Vad kan Amsterdam och alla städer lära sig av Helsingfors?

Städer bör inte sträva efter att återuppfinna hjulet; i stället borde de lära av varandra, samarbeta.

Helsingfors vill bli världens bäst fungerande stad och det ska uppnås genom digitalisering och att använda smart stadsteknik. Helsingfors har tidigt arbetat med öppna data. Den flesta data som staden samlar in är öppen, vilket har hjälpt medborgarna att följa beslutsprocesser men också skapat nya typer av tjänster: Maas Global och Kyyti.

Dessa två företag har möjliggjort Mobility koncept inom Jätkäsaari som syftar till att minska trafiken och luftföroreningar. Detta gör de genom självgående robotbussar och WHIM en mobility as a Service tjänst.  

https://amsterdamsmartcity.com/posts/what-can-amsterdam-learn-from–helsinki

Deloitte City Mobility Index

Smarta städer kommer vara data-drivna städer, där ledare i staden och kommunen får större insikter av de områden som de övervakar – inklusive transportsystemet. Istället för enkäter och undersökningar för att kartlägga medborgarnas behov så används plattformar, digital teknik och artificiell intelligens för att samla in data som ger en mer exakt information om människor, platser och produkter.

Tyvärr är vi inte där idag, därför skapade Deloitte ett City Mobility Index där ger ett verktyg för stadsansvariga att mäta deras mobilitetsarbete och möjligheter att omfamna framtiden.

https://www2.deloitte.com/insights/us/en/focus/future-of-mobility/deloitte-urban-mobility-index-for-cities.html#map

 

Publicerat av

Christoffer Börjesson

Christoffer Börjesson

Chef digital fastighetsutveckling

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *