Rapport från Silicon Valley dag 2

Idag var faktiskt första dagen närmare centrala Silicon Valley. Eftersom allt fler företag flyttar in till San Francisco så startade dagen just där med ett möte med Sidewalks labs och gruppen som tittar på allt andra områden än Toronto. Att få information om Sidewalks labs är inte lätt. Den senaste veckan har allt fler kritiska artiklar skrivits om Sidewalks labs, innan de ens har börjat sitt projekt i Toronto. Så detta blev såklart ett samtalsämne, om att data måste ha modeller för att decentralisera så individer alltid kan “dra ut pluggen”. Men även att ägarskap av data är komplex ”konceptuellt” och tekniskt. 

Efter detta mötet fick jag en inbjudan att delta på “Disruptive Technology and Digital Summit” på Stanford University. Under tiden jag var där det många intressanta paneler och presentationer om hur de arbetar med realtidsdata, AI, internet of things  och prediktering. Går att sammanfatta att även de har väldigt många abstrakta observationer vad man kan göra och vilka möjligheter som finns. En panel handlade mycket om förtroendet och vem som äger datan eller har rätt att veta hur data har används.

Det bästa för min del var att det erbjöds en del mingel vilket gjorde att jag kunde knyta kontakt med personer och förstå mer om – Vad kan fastighetsbranschen ta lärdom av Silicon Valleys innovationskultur?

Silicon Valleys innovationskultur

Ska fastighetsbranschen lyckas att göra små men snabba framsteg i vår digitala transformation som bransch, måste vi få till en innovationskultur som liknar den som finns i Silicon Valley. Vi har samma verktyg, så vad behövs? Vad kan vi ta lärdom av när vi är tidigare i vår innovationsfas? Det finns tre saker som lyfts fram när man frågor:

Kulturen

Det är uppenbart att sättet vi tänker och fattar beslut på påverkar både vad vi gör och vad resultatet av våra handlingar är. Det ligger följaktligen nära till hands att dra slutsatsen att attityd, värderingar och i förlängningen den kultur som finns på våra arbetsplatser påverkar hur väl individer, grupper och organisationer löser sina arbetsuppgifter

Framgången som nämns baseras på att det finns en öppen, nyfiken och tillgänglig kultur. Det är inte svårt att få till möten eller svar på mail. Det är till och med så att många ledare i techvärlden ser det som en viktig del i kulturen att ge nästa generation kunskap.

Tyvärr har också den snabba framgången av startups också gjort att större bolag nu är mer privata, mer sker bakom stängda dörrar och det blir svårare att komma in.

Mindre research och mer utveckling

Att arbeta med forskning och utveckling har länge varit en kärnfunktion av innovationsprocessen för industribolag. I Silicon Valley har startup-rörelsen varit en stor del av forskning och utvecklingsavdelning genom att arbeta som ekosystem. Att kunna testa ihop med nya bolag med nya perspektiv och infallsvinklar.

Två trender har man ser är att allt mindre forskning görs och allt mer läggs på utveckling. Att hellre utveckla och testa, istället för att läsa hur man ska ta reda på resultatet.

Ett område där forskning minskar är inom AI, däremot så har det blivit ett område där företag väljer att satsa på forskning internt. Orsaken är att det anses att Universitetsorterna inte ha producerat tillräckligt med AI-forskare. Bolag som Facebook, Microsoft och Google sagt att de gärna vill ha denna forskning och utveckling nära sin verksamhet. Google köpte ex AI forskargruppen Deep Mind för 500 miljarder dollar.

Innovationsekosystemet

Silicon Valley brukar nämnas som det största, och bästa, innovationsekosystem på jorden. En tredjedel av alla tech startups som värderats över 1 miljard dollar kommer just härifrån. Det kanske inte är konstigt med tanke på den unika uppsättning av tillgångar som finns här med närvaro av teknikjättar, universitet i världsklass, riskkapital samt högpresterande men samarbetsvilliga människor.

Men att tänka ekosystem är också en del av kulturen. Nästan alla man träffar är först och främst öppna och säger “du måste träffa denna personen” och kopplar gärna ihop dig med den personen. Men också att inflytelserika och “viktiga” personer refererar människor till de som förstår och är djupt inne i ekosystemet.

Presentation av “Fastighet som tjänsteplattform”  

Vår industri kommer att plattformiseras – vilket innebär att vi som bransch gör det eller så blir vi plattformiserade. WeWork har skapat en plattform av omvandla hyra kontorsyta till tjänster, Amazon hela logistikkedjan till hemmet (iallafall i USA) och för smarta hemmet som jag nämnde igår krigar techjättarna om ta position. Lägg till att Google Sidewalks lab är igång med att plattformisera städer genom infrastruktur och ramverk för skapa innehållstjänster till städer.

Alla ovanstående bolag är intresserade av Sverige och Stockholm. En tillräckligt stor yta som kan testas för att rulla ut i Europa.

Vi har visat upp hur vi som branschorganisation referens modell ser ut. Hur vi arbetar kunskap, exempel och verktyg för plattformiseringen av sina tillgångar (byggnad, infrastruktur och data) genom via partnerskap hantera kundrelationer men även tjänsteleverantörer. När vi även pratar om hur vi arbetar med IT-infrastruktur, branschgemensam datamodell och samverkar som kollektiv, så har många diskussioner hamnat på erfarenhetsutbyte och hur ekosystem skulle kunna se ut.

Det investerare söker i techbolag är tillväxt och att affärsmodellen kan skala upp. Det vill säga, de är inte intäktsdriva utan alla drivs av att skala upp sin affärsmodell. Amazon har enbart i forskning och utveckling en budget på cirka 15 miljarder svenska kronor. Uber satsar 100-tals miljoner på fortsätta växa. Så när amerikanska bolag med stora investeringar i ryggsäcken – så ska de ta över en marknad.

Publicerat av

Christoffer Börjesson

Christoffer Börjesson

CDO - Chief Digital Officer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *