Rapport från Silicon Valley

Under hösten har jag haft kontakt med amerikanska techbolag som vill veta mer om den svenska marknaden för att förstå marknadens mognad samt olika drivkrafter och kanaler till konsumenter. Att använda befintliga konsumentkanaler har varit trögt och vill därför hitta nya – där vi tror på konceptet Fastighet som tjänsteplattform.

Under tre hektiska dagar kommer jag analysera innovationsekosystem, nya affärsmodeller, sprida kunskap om svenska fastighetsmarknadens digitala utvecklingsresa samt nätverka med relevanta techbolag i Silicon Valley.

För de som inte vet så är Silicon Valley mer ett begrepp än ett område. När man pratar om Silicon Valley omfattar det allt från San Francisco i norr till San Jose i södra Kalifornien. Senaste 10-15 åren har området blivit världens största IT och tech-centrum där etablerade bolag och startups växer så det knackar. Inne i centrum i San Francisco har bland annat Uber, Twitter, LinkedIn och Salesforce sina huvudkontor.

Här kommer en spaning från första dagen:

Smarta hemmet växer

Smarta hemmet är en fråga som kommer och går. Samma funktioner, olika tekniker och svårt att få ihop affärsmodellen. Min analys är detta kommer till stor del utvecklas till en konsumentmarknad som inte fastighetsägarna kommer hinna med att erbjuda (eller bör göra det).

På TV går Google Home i varje pause, på reklampelare syns Google Nest smarta hemlösningar med dörrklockor med videokamera, i köpcentrum står Amazon med pop-up affärer och säljer deras Amazon Echo, Key och Kamera. Vid besök i B8ta, en butik som vill visa upp de senaste teknikprylarna finns fyra till företag med smarta hemlösningar i form av kameror, digitala lås, smarta el-pluggar som alla är “plug-and-play” med Amazon eller Google.

Apple, Amazon och Google tror alla att varje hem och även varje rum inom kort kommer ha intelligenta “assistent-högtalare” där vi konsumenter byter ut trycka på skärmen till att använda rösten. Genom att säga “spela musik”, “släck köket” och “beställ mat” kommer enheterna i hemmet snabba upp ljudkommandot och utföra det.

Med tanke på att det finns allt fler som ersätter eller adderar en Apple-TV, SmartTV eller Chromecast för att hantera streamingtjänster för tv-tittande, så är det inte helt otroligt att vi snart har denna nya teknik i våra hem. 

Jag tror att fastighetsägare vara en “distributionskanal” till sina hyresgäster genom att erbjuda en “produktportal” med smarta hemprodukter som använder fastighetens bredbandstjänst. Det finns även möjlighet att addera på ett tjänstelager i form av installation, service och support som extra tjänst till hyresgästerna.

Detta är en av de frågorna vi ska diskutera med Google och Amazon imorgon. Även vilka möjligheter det finns att skapa möjligheten att bygga in ett “backend” för fastighetsnära tjänster, så när hyresgäst säger “läckage”, “kallt inomhus” eller “vattenskada” så går det en felanmälan till förvaltningen.

Publicerat av

Christoffer Börjesson

Christoffer Börjesson

Chef digital fastighetsutveckling

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *