Är verkligen fastighetsbranschen sämst på digitalisering?

Det är inte svårt att hitta nyheter så som ”Bygg- och fastighetssektorn sämst på digitalisering”, “Sämst i klassen på digitalisering” eller delta på event inom digitalisering där talare säger – “Fastighetsbranschen är konservativ”, “Nu är det dags att gasa”, etc. Men är fastighetsbranschen verkligen dålig på digitalisering?


Först och främst måste man skilja på digital utveckling, digitalisering och digital transformation. Den digitala utvecklingen påverkar inte bara fastigheternas tekniska utveckling, utan också fastighetsaffären. Digitaliseringen handlar om hur verksamheten förhåller sig till den snabba förändringen av teknik och kundbehov. Digital transformation innebär då hur verksamheten använder digital teknologi för förbättra vad företaget gör och om något kan göras bättre genom att föra in digitala dimensioner.

I bilindustrin innebär detta t.ex. att den digitala utvecklingen gör att bilen blir självkörande för att utvecklingen har gjort det möjligt att snabbt bearbeta information från kameror, sensorer och molntjänster. Detta har gjort att bl.a. Volvo som företag kan erbjuda delningstjänster som Sunfleet, molntjänster via Volvo On Call och kan testa självkörande transporttjänster tillsammans med Uber. Den digitala utvecklingen gör att vi ser helt nya typer av mobilitetstjänster – där vi kommer att kunna transportera oss på nya sätt, våra trafikledningssystem behöver förändras, ägarskapet av bilen, försäkringar, etc – allt förändras då de måste förhålla sig till och följa den digitala utvecklingen. Därför digitaliseras transportindustrin.

Bilbranschen kritiseras inte för att ligga långt efter, så varför gör fastighetsbranschen det då? Jag möter dagligen medlemmar som inom olika delar av fastighetsaffären, fastighetsutveckling, förvaltning och boendetjänster testar, utvecklar och erbjuder olika mängder av digitalt utvecklade och utvecklande tjänster.

Vi har exempel på fastighetsägare som testar nya kontorslösningar med allt ifrån att erbjuda co-working-arbetsplatser till Vasakronans “Smart och klart”-lösningar. Allt fler kontorsplatser använder teknik för att du som individ snabbt ska hitta var du ska sitta utifrån dina egna behov – önskar du kanske tyst, kallt, varmt eller grönt runtomkring dig? Behöver du hitta en arbetskamrat eller en plats, kan du snabbt navigera dig fram. Det finns till och med nya konferensutrymmen vars väggar på hjul bygger ihop mötesrum utifrån hur kalendern ser ut – allt för att optimera ytor utifrån behov.

Alla nya fastigheter idag levererar stora mängder datapunkter i form av BIM-modeller som kan möjliggöra att du kan vara Neo i Matrix och röra dig digitalt i dina egna fastigheter. Samma datapunkter används sedan i butiksytor där omsättning kopplas ihop med byggnadsdata. Då kan kläd- eller matbutiker enklare optimera sina ytor eller designa om lokalen beroende på vilka kundflöden de har eller önskar.

Fastighetsbranschen har alltid drivits av kundnöjdhet, där man till stor del arbetat med att förhålla sig till hyresgästerna krav och behov. När det har behövts har nya koncept testats som exemplet med AMF’s The Lobby på Regeringsgatan i Stockholm.  

Att samverka tillsammans med de som ska arbeta, bo och leva i ett område samt de som ska fatta besluten om framtida stadsdelsutveckling är ett nytt sätt att arbeta på. Det har Next Step Group & Doberman gjort för att skapa Co Create i Göteborg. Detta arbetssätt gjorde att de kunde driva igenom hela stadsdelen ”Nya Hovås” på rekordtid med hög kundnöjdhet. Ett koncept som nu tas vidare i det nya Life science-området i Mölndal.

Vi är också en bransch som tagit kontroll över vår informationsförsörjning – genom att både arbeta med att ta kontroll och ägarskap över vår infrastruktur och hantering av den data som finns i fastigheten och behövs i verksamheten för att enklare skapa tjänster eller beslutstöd. Här har RealEstateCore tack vara Akademiska hus, Willhem och Vasakronan med flera gjort något unikt.

Utöver detta har vi också fastighetsägare som besiktar tak med drönare, använder AI-robotar för kundservice, erbjuder fildelningstjänster, experimenterar med digitala assistenter, smarta appar för boendekommunikation och som hanterar tjänster kopplade till fastigheten.

Nämnde jag de senaste årens innovativa lösningar med energibesparingar för att minska CO2-utsläppen? Där alltifrån solceller, energilagring och smarta integrerade system möjliggjort detta utifrån data och digital teknik?

Finns det mer att göra? Absolut. Till kritiker brukar jag peka på våra egna hem. Utgå från er själva – hur har ni det hemma? Har ni automatiserat allt ljus från Philips Led och integrerat det med tex Amazon Echo? Beställer ni enbart hemleveranser av mat? Har ni digitala lås i hela huset? Uppkopplade brandvarnare? Troligtvis inte. Varför inte? Dyrt? Svårt? Ser inte behovet?

Vi ligger långt fram och har man läst mina texter om plattformisering av branschen, så vet man att vi nog har de bästa förutsättningarna.

Digital utveckling av branscher sker på många olika ställen samtidigt med olika delar som utvecklas. Det är svårt att se helheten – men det sker massor av positiva initiativ just nu. Från fastighetsägare, branschaktörer och staden. Den digitala utvecklingen är inte flaskhalsen utan snarare att det är för många omogna affärsmodeller som ska testas och många aktörer som behöver förhålla sig till en ny verklighet – fastighetsägarnas nya verklighet. Digitaliseringen sker här och nu och vi är med på resan!

Publicerat av

Christoffer Börjesson

Christoffer Börjesson

CDO - Chief Digital Officer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *