Techtrender för 2019

Techåret 2018 var spännande på många sätt. Coworkingtrenden med Wework i bräschen satte fastighetsbranschen på en internationell techkarta. Där bolag som arbetar gentemot och i fastighetsbranschen får en techvärdering tack vare sina insikter om hur människor arbetar samt genom att verka via stora breda communities.

Under 2019 kommer vi fortsätta att följa diskussionerna om AI, data och självklart ha ett ökat fokus på användarna. Jag tänkte, istället för att prata om teknologier, nämna några av de spaningar jag ser inför 2019 som kommer att nämnas mer i media. Alla kommer självklart inte att vara kommersiellt gångbara eller redo för marknaden till 100 procent.

Inom fastighetsbranschen i Sverige kommer vi att se ett ökat fokus på boende- och hyresgäst-appar, digitala assistenter samt digital nyckelhantering och digitala lås. Dessa ämnen har jag dock redan pratat så mycket om, så här kommer spaningen inför 2019:

Ökad personifiering av tjänster

Det blir allt enklare att samla in data om en individ och ju mer data som samlas in, desto bättre insikter får företag om oss användare, vilket gör att de kan förstå oss bättre, skapa bättre tjänster och produkter och marknadsföra sig mot oss användare bättre.

Under 2019 kommer vi att se en ökning av samarbeten mellan branscher för att bättre förstå användare och erbjuda dem bättre produkter. Ett exempel på detta är Spotifys samarbete med Ancestry för att med DNA-data kunna skapa unika spellistor för individer. Ett annat exempel är självklart H&M och Klarna där den “digitala betalningen” kommer att ge större insikter om människors köpvanor.

En annan typ av personifiering är att erbjuda responsiva bilinställningar i autonoma bilar, där både Apple och Amazon tagit patent för att personifiera funktioner i fordon. Där Amazon sätter en personlig profil som har preferenser hur den autonoma bilen ska fungera runt säkerhet, exempelvis om det finns minderåriga med så kanske bilen inte kör till vissa platser. Apple satsar mer på komfort där ansiktsigenkänning identifierar dig och sätter en profil om hur du önskar att bilen ska vara och agera för att du ska ha en komfortabel resa (acceleration, inbromsning och hur den svänger).

Smarta hemmet för äldre

En åldrande generation har alltid haft behov av hjälp, gärna i hemmet med olika kvarboendetjänster som kan hjälpa både anhöriga och hemtjänst när olyckan är framme. Det finns en stor skillnad mellan seniorer för 10 år sedan och seniorer idag, vi har en mer teknikvänlig generation vilket öppnar upp för nya marknader.

Det som vi kommer se 2019 är allt fler funktioner som är smart hembaserad vårdteknik som är passiv, det vill säga som inte kräver att äldre ska fylla i uppgifter eller prata med smarta högtalare, etc. Ett exempel är Google som har ett par optiska sensorer för badrummet som kan identifiera hjärt- och kärlsjukdomar eller kardiovaskulära sjukdomar genom att se förändringar i huden. Amazon har beviljat ett patent som gör att de kan upptäcka “onormala” röstförhållanden genom sin Alexa som exempelvis hosta eller till och med olika känslor så som sorg.

Att de digitala assistenterna i våra hem kommer att möjliggöra att funktionsnedsatta personer, som kanske inte kan hantera en mobiltelefon eller har möjlighet att hämta en mobiltelefon för att ringa ambulans eller nära anhörig, nu ges den möjligheten. Vilket självklart är en väl investerad “försäkring”.

Den fysiska detaljhandeln går in i den digitala tidsåldern

De butiker eller varumärken som inte förstår eller kan hantera handel i den digitala tidsåldern kommer fortsatt att få kämpa. För oss konsumenter är shopping fortfarande väldigt populärt, så det som förändras är kanalerna och upplevelsen. Vi kommer att se allt fler konceptbutiker och fysiska upplevelsebaserade handelsplatser som kommer att bygga starkare relationer med kunderna genom appar med betalningsmöjligheter både för digital och fysisk handel.

Att vi shoppar mer visar både Singles Day, Black Friday och Cyber Monday där alla ökade med 20 % i försäljning från förra året. Detaljhandeln går inte bara mot nätet, utan vi kommer även att se allt fler olika fysiska handelsplatser. Allt ifrån bolag som Cargo som erbjuder en handelsplats av exempelvis mobiltelefonladdare till taxichaufförer, som de kan installera i sina bilar.

Under 2019 kommer vi se nya varumärken lansera egna app:ar samt nya betalningsmöjligheter i butiker. Det vi gör i webbhandeln kommer vi även se i den fysiska handeln i allt större utsträckning.

Kartor blir den nya sökmotorn för datadrivna beslut

Vi konsumenter kommer att använda kartor alltmer i vårt privatliv och arbetsliv för att hantera aggregerad information. Idag är det naturligt att med hjälp av Google Maps söka upp närmaste lunchrestaurang eller att hitta till en plats. Kartor erbjuder dock allt mer potential. Google planerar en rad nya funktioner där användare kan rekommendera platser till sina vänner baserade på tidigare preferenser – man kan till och med varna varandra för platser. Google ser också på möjligheterna i att se antalet människor på en plats, så att de kan varna människor i närheten att något kan vara på gång eller att många människor nu samlas som kan vara i led av en demonstration eller liknande.

Även karttjänster som att presentera information ökar där Google återigen visat framfötterna med att presentera en karttjänst som visar laddstationer för elektriska bilar. En annan tjänst som de lanserat i olika delar av USA är att visa CO2-utsläpp från byggnader samt var det finns solceller samt möjligheter att installera solceller. Att Google är ledande inom karttjänster där många av framtida digitala tjänster kommer att behöva en välinformerad karttjänst gör att många av övriga techbolag försöker bygga egna tjänster. Apple har under 2018 sagt att de ska lansera en egen karttjänst. Amazon har tillsammans med Mapillery och Amazons AI-plattform scannat in städer för att bygga en egen karttjänst med mer information om hur våra städer är uppbyggda – vägar, bilbanor, stoppskyltar, parkeringsplatser, osv.

Att även kartlägga våra hem är något Google tittar på med sitt samarbete med iRobot – den smarta dammsugaren, som försöker kartlägga hemmet för att möjliggöra kommande “hämta mina tofflor i sovrummet”. Då måste en robot veta var sovrummet är och hur hittar den dit.

Den sista milen blir automatiserad

“Last mile” inom logistiken är en stor utmaning för de flesta länders storstäder. I Sverige har vi sett massor av nya aktörer dyka upp som ska hantera den sista kilometern. Under 2019 kommer vi globalt att se allt fler tester av autonoma transporter av leveranser. Ett exempel är Google-bolaget Wing som ska testa drönarleveranser i Helsingfors. Att köra matvaror och paket korta sträckor utan förare är mycket enklare än att transportera människor. Det är mindre riskfyllt och användningsområdena är enorma.

Forden kan också vara mycket mindre vilket vi har kunnat se 2018 när tester med små robotar kört i Keymills och San Fransisco med robotar, Domino Pizza och Ford gjorde matleveranser i Florida, Nuro (självkörande bil) levererade mat direkt från lagerfrys till konsument i Scottsdale, Arizona.

Data blir en större politisk fråga

Om data är den nya oljan så börjar vi se allt fler tillgångsägare förstå detta och skydda den som den dyrbara resurs det är. Förutom diskussionerna om GDPR här i Europa under 2018 så har också allt fler politiker och myndigheter ifrågasätt det stora dataägande och hur data används om våra städer och invånare av företag. Data är råvaran som omvandlas till reklamintäkter hos dessa stora techbolag.

Ett exempel på detta är Alfabets Sidewalks Labs när de tidigare 2018 fick i uppdrag att planera en smart stadsdel i Toronto. Det rapporterades i många technyheter om att nu blir Google “stadsutvecklare” och vilka möjligheter det skulle ge. Det gick snabbt för media att svänga – vad innebär detta egentligen för vår integritet? Många av invånarna i Toronto ville ha svar på vilken information som skulle samlas in och vilka uppgifter om deras beteende de skulle ha om dem. Detta medförde att Sidewalks Labs har fått arbeta med många fysiska informationsmöten och landade till slut i något som heter “Civic Data trust”. Här finns det regler om hur datan får användas och den är direkt kopplad till olika konsekvensbedömningar. Datan ska också vara publik så alla kan hämta ut datan enkelt.

Vi ser också flera länder och på EU-nivå som identifierar att regler runt data som produceras i ett land, inklusive e-handel och cloudtjänster tillhör det landets regler. Det är egentligen enbart Kina idag som har starka datalokaliseringsregler.

Så spaningen är att 2019 kommer den personliga datan och dataintegriteten att vara på tapeten allt mer. Till stor del kommer det att drivas av de stora tekniska företagets överträdelser och missbruk som kommer att synas i media där allt fler människor kommer att ifrågasätta de tjänster och bolag de använder sig av. Facebook tappade exempelvis nästan 46 % av sina användare i USA förra året.

Smarta byggnader med fokus på komfort, hälsa och effektivitet

Det har ofta pratats om att smarta byggnader ska vara energisnåla. Under 2019 kommer vi, oavsett om det är hem, kontor eller coworkingytor som diskuteras, att ha ett större fokus på komfort, hälsa och effektivitet. Detta drivs såklart av att bli mer kund- och människofokuserade i affären vilket gör att fastigheter ska stödja att anställda ska kunna göra sitt bästa och mest produktiva arbete vilket kräver bra platser att sitta på och rätt typ av belysning och inomhusklimat.

Utmaningen är att komfort är svårt att definiera på en kontorsplats där 100-200 personer ska dela på ytorna och alla har olika preferenser om vad komfort ser ut eller känns som. Att fastighetsägare av kontor måste erbjuda mer flexibilitet av avtal, men även komfortmöjligheter är 2019’s spaning.

Att detta kräver mer digital infrastruktur och algoritmer som vet om hur ytor används och vilka preferenser som ska styra olika delar av ytorna blir en förutsättning. Även att kunna ha en dialog med och presentation till hyresgästerna så att förstår vilken yta de borde arbeta på beroende på deras personliga önskemål.

Globalisering och mobilitet

Några andra spaningar inför 2019 är att vi kommer ha större inflytande och inspiration om vad som sker i Kina än i Silicon Valley. De stora techbolagens, Tencent, Alibaba och Baidu samt investeringsfonder så som Softbank (investerar bl.a. i WeWork), tjänster och produkter kommer att nå oss i Europa. Ett exempel är självklart dans- och videoappen TikTok (gamla Musical.ly) som idag nästan har en miljard användare.

Vi kommer också inom städer få ett större fokus på mobilitetsfrågor där vi kommer att se allt fler av delningstjänster av sparkcyklar, elcyklar och transporttjänster som Uber och Lyft. Vi kommer också att se fler tester med eldrivna fordon och bussar inom kollektivtrafiken samt att allt fler städer kommer att ha så kallade mobilitetsabonnemang där invånare kan få alla transportval via en app och med priser per månad.

Jag kommer att spendera fyra dagar i Las Vegas för CES denna vecka för att fördjupa mig i dessa techtrender och återkommer till er med fler framtidsspaningar.

 

Publicerat av

Christoffer Börjesson

Christoffer Börjesson

CDO - Chief Digital Officer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *